Digitale markedsføringstrender for 2016

Det er ingen tvil om at fremtidens markedsføring kommer til å foregå mer og mer digitalt. Bedrifter som ikke henger med og utvikler seg, kommer garantert til å slite fremover. Digital markedsføring er under kontinuerlig utvikling og det dukker stadig opp nye trender. I dette innlegget vil jeg se på tre trender jeg tror kan komme til å gjøre det stort i 2016.

1. Snapchat

Det er ingen tvil om at 2015 var Snapchat sitt år. Det sendes gjennomsnittlig 9000 bilder via Snapchat hvert eneste sekund. Det stopper heller ikke med bilder, man kan også dele videosnutter og tegninger. Dette er en kreativ form for markedsføring som bedrifter uten tvil bør henge seg på, spesielt om målgruppen er blant de yngre. Det finnes allerede mange bedrifter som bruker Snapchat som en kanal for markedsføring, men i 2016 blir dette en kanal som blir enda vanskeligere å ignorere. Det spesielle med Snapchat er nettopp det at mottakeren av bildene eller videoen kun får se innholdet i noen sekunder. Dette gjør at bedrifter blir tvunget til å tenke utenfor boksen, og må skape innhold som engasjerer – på svært få sekunder. Bedriftene har muligheten til å bruke sin Snapchat Story for å nå ut til kundene på en helt ny måte. De kan engasjere, og skape en unik forbindelse til kundene ved å la de få et innblikk i hva som foregår bak kulissene til bedriften. Det viktigste for bedriften er å ha en klar strategi når de tar i bruk Snapchat, og ikke bare henge seg på fordi de føler at de må. Innhold er stikkordet på Snapchat, og det er viktig å skape en gjennomtenkt historie.

2. Mobilmarkedsføring

Vi sitter stadig med nesa lenger og lenger ned i mobilen. Jeg er selv skyldig i å lese nettaviser, sjekke Instagram, Facebook og Snapchat flere ganger om dagen. Det er ingen tvil om at du som bedrift henger etter hvis websiden din ikke er tilpasset mobil. Google endrer nå rangeringen på sine søk, dersom du søker fra en mobil. Websider som er tilpasset mobilen vil nå score høyere enn de som ikke er det og dermed havne høyere opp når du søker. Google lanserte samtidig som denne endringen ble iverksatt et verktøy for å teste om websiden din er mobilvennlig eller ikke. Facebook på sin side lanserte tidligere i år Instant articles, som gjør brukervennligheten på mobil enda bedre. Instant articles kan du lese mer opp i eksamensoppgaven min. Det er ingen tvil om at vi i 2016 ønsker oss tilgang til nettsider når som helst, og hvor som helst. Men hva er egentlig en mobilvennlig webside? Google bruker følgende kriterier når de rangerer hvorvidt siden din er mobilvennlig:

  • Brukes det programvare som ikke støttes av mobile enheter, for eksempel Flash?
  • Er innhold og tekst lesbart uten å zoome?
  • Tilpasses innholdet til skjermen slik at bruker ikke er avhengig av å scrolle sideveis eller zoome?
  • Er linker plassert langt nok fra hverandre til at bruker enkelt kan tappe på riktig link uten å zoome?

3. Videomarkedsføring

Videomarkedsføring dukker opp overalt i 2016. Uansett om du markedsfører bedriften din via Facebook, YouTube, Instagram eller Snapchat så er video et viktig verktøy. Videomarkedsføring er, som Snapchat, en kreativ måte for bedrifter å skape innhold som engasjerer. Både Facebook og Instagram har tatt i bruk automatisk avspilling av video på sine plattformer, og dette gjør at bedrifter ofte har noen sekunder til rådighet for å fange oppmerksomheten til seeren. Dette fungerer relativt likt på YouTube hvor seeren ser 30 sekunder av en annonse, før de kan klikke seg videre til videoen de vil se på. Det gjelder altså å skape innhold som engasjerer, og det raskt. Det er lite som engasjerer like mye som en video på Facebook med et budskap som virkelig treffer seerne. I følge Newswhip ble videoer delt nesten dobbelt så mange ganger som bilder på Facebook siden til BBC News, og fire ganger så mange som linker. Det er ingen tvil om videomarkedsføring kommer til å bli stort i fremtiden!

Kilder
70 Amazing snapchat statistics
Google krever mobilvennlige nettsider
Google: Multi-screen guidelines
Facebook’s Live Videos are Already Getting Huge Engagement
Fotografi #1

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *