Junkyard på Snapchat

Sosiale medier har blitt et viktig verktøy for bedrifter. De endrer måten bedrifter kommuniserer på, og bidrar til at man kan nå målgrupper på en ny og innovativ måte som var vanskelig tidligere. Bedriftene har uendelige muligheter, og alle kanalene kan brukes på unike måter. Facebook kan brukes til lengre innlegg og kommunikasjon mot kunder, Instagram og Pinterest kan brukes til å gi inspirasjon og vise nyheter og Snapchat kan brukes for å skape en per personlig kommunikasjon. Det er samtidig viktig at bedrifter ikke kaster seg over alle de nye trendene og oppretter profiler på sosiale medier bare fordi de «må». Kanalene må brukes riktig, og klarer man dette ligger man godt an til å treffe nøyaktig den målgruppen man ønsker.

Junkyard

Junkyard er Skandinavias største nettbutikk for skateboard, snowboard og streetwear relaterte klær, sko og produkter. Junkyard.no er en del av Junkyard familien som ble startet i Sverige i 2002, og den norske nettsiden ble lansert høsten 2009. Junkyard ønsker å være det naturlige valget for brettkjørere som søker de nyeste og beste produktene.

Jeg har tidligere vurdert Junkyard sin nettbutikk, hvor jeg kom frem til at de alt i alt gjorde det meget godt. Jeg vil i dette blogginnlegget definere en av Junkyard sine målgrupper, og skrive litt om hvordan jeg mener Junkyard kan nå denne målgruppen ved hjelp av Snapchat.

Junkyard sin målgruppe

Fordi Junkyard satser såpass stort på skateboardere og snowboardere er en stor del av Junkyard sin markedsføring «team» som består av mennesker som kjører skateboard, snowboard, wakeboard og motorcross. Junkyard har i tillegg tett samarbeid med ulike artister/band som de ofte fronter både på nettsiden og på Instagram. Disse artistene/bandene og brettkjørerene er ofte unge og «up-and-coming», og disse står helt klart sterkt i å påvirke andre unge mennesker.

En stor del av målgruppen til Junkyard vil jeg derfor si er unge brettkjørere og generelt unge som liker «streetstyle»-stilen. Etter å ha observert Junkyard sin profil både på Facebook og Instagram vil jeg anslå at målgruppen vil være begge kjønn i alderen 16-30 år. Junkyard fører en rekke ulike merker som er vanskelig å få tak i både i butikk og på nett i Norge, og dette gir Junkyard en ganske unik posisjon blant unge som liker den livsstilen de promoterer. Junkyard er som nevnt aktive på Facebook og Instagram, men den norske siden har ingen Snapchat profil. Dette er en kanal jeg anbefaler bedriften å teste ut, da dette er en meget god kanal for å nå unge potensielle kunder!

Snapchat

Snapchat har blitt en meget stor kanal de siste årene. Tall hentet fra Ipsos viser at over 1,8 millioner nordmenn over 18 år bruker Snapchat.  Vi vet også at en stor del av brukerne av Snapchat er under 18 år. Tall viser at hele 87% i alderen 18-29 år bruker Snapchat daglig. Dette gjør Snapchat til en attraktiv kanal for å nå de unge brukerene.

Snapchat kan brukes til å sende bilder, videosnutter, tegninger og direkte meldinger til andre brukere. Snapchat skiller seg mest fra andre kanaler på det at alt du sender forsvinner etter maksimalt 10 sekunder. Samtidig finnes det en tidsbegrensning på videosnuttene du kan spille inn. Det eneste unntaket fra disse 10 sekundene er ting som legges ut på «my story», som blir tilgjengelig for alle som følger deg i 24 timer. Det er ved hjelp av «my story» at jeg mener Junkyard kan nå ut til potensielle kunder!

Snapchat er en unik kanal nettopp på grunn av denne eksklusiviteten som 10 sekunders regelen (eller 24 timer) tilfører. Bedriften blir tvunget til å tenke utenfor boksen, og må skape innhold som engasjerer – på svært få sekunder. Dette er noe som gjør Snapchat til en utfordrende kanal å bruke, men samtidig til noe attraktivt blant unge som «er på farten».

Snapchat føles også veldig personlig i motsetning til for eksempel kommunikasjon på Facebook. Fordi vi ikke ser andres kommentarer eller reaksjoner, føler vi at innholdet blir sendt til oss, og bare oss. Dette kan bidra til at kunder føler at de har en mye nærmere relasjon til bedriften og at kommunikasjonen foregår på et mer personlig nivå. «My story» funksjonen kan brukes av bedrifter for å nå ut til flere, og for å fortelle en historie. Bedrifter kan for eksempel dele øyeblikk fra en hel dag på kontoret, eller vise hvordan et produkt lages fra start til slutt.

Junkyard sine muligheter på Snapchat

Tallene fra Ipsos tilsier at Junkyard sin målgruppe befinner seg på Snapchat, og at de bruker tjenesten hver dag. Dette er derfor en kanal som bidra positivt til markedsføring av Junkyard sin nettbutikk.

Snapchat kan i motsetning til Instagram vise en mer personlig og «røffere» side av Junkyard. Mens man på Instagram kanskje bruker timesvis på å redigere bilder og få profilen til å se flott ut, krever Snapchat at man tenker raskere og man har ikke like mye redigeringsmuligheter tilgjengelig. Dette gir Junkyard en mulighet til å la kundene føle at de er med «behind the scenenes», og ikke at de bare møter et ferdig redigert bilde.

Mine forslag til hva Junkyard kan gjøre på Snapchat:

  • Dele «behind the scenes» bilder og filmer – For å få unge engasjert kan Junkyard vise en litt annen side av seg selv på Snapchat. De kan for eksempel filme en hel dag på kontoret eller vise hvordan varene pakkes og sendes.
  • Dokumentere fotoshoots – Isteden for å bare vise det ferdige resultatet av en fotoshoot i for eksempel en lookbook kan Junkyard vise hele prosessen. Hvordan ser egentlig det uredigerte resultatet ut?
  • Svare på spørsmål – Såkalte spørsmålsrunder på Snapchat er noe som er meget populært blant for eksempel skjønnhetsguruer på Youtube. De lar følgerene sine sende videosnutter med spørsmål de har, også svarer de via Snapchat. Dette er noe Junkyard definitivt kan benytte seg av for å enkelt og raskt svare på eventuelle spørsmål kundene har.
  • Promotere events – Fordi Junkyard samarbeider med så mange kjente personligheter, og også fordi de arrangerer events selv vil Snapchat være en god kanal for å promotere disse eventene.
  • Nyheter – Junkyard bør bruke Snapchat for å vise frem nyheter som er på vei til nettbutikken. Dette forsterker følelsen av eksklusivitet og gjør at brukerne føler at de er unike og får innblikk i noe spesielt.
  • La en brettkjører/artist ta over Snapchat for en dag – Dette er noe flere bedrifter gjør og noe som er en morsom og annerledes måte å få unge brukere til å engasjere seg på. Junkyard kan for eksempel la en snowboardkjører ta over Snapchat’en deres for en dag, ved at han eller hun dokumenterer hele dagen sin og poster denne på Junkyard sin «my story».
  • Konkurranser – Snapchat kan brukes til å promotere konkurranser. Junkyard kan for eksempel be brukerene legge ut en videosnutt på «my story» hvor de viser sitt favorittplagg fra Junkyard – og gi dem mulighet til å vinne et gavekort til nettbutikken. På denne måten får Junkyard «gratis» markedsføring fra følgerene sine, samtidig som en konkurranse engasjerer.

Dette er noen av mine forslag til hva Junkyard kan gjøre på Snapchat. Det er viktig å vite at Snapchat er en kanal som er meget tidskrevende. Selv om kanalen stort sett består av korte videosnutter og uredigerte bilder er dette også tidskrevende. Skal man virkelig engasjere unge brukere via Snapchat er man avhengig av en konto som er aktiv. Brukerne vil trolig miste interessen fort hvis oppdateringene er sporadiske, og kanskje slutter de å følge Junkyard på Snapchat.

Det vil mest sannsynlig også være utfordrende for Junkyard å få nye følgere på Snapchat. Dette krever at de er flinke til å markedsføre Snapchat kontoen sin både på nettsiden, og i andre sosiale medier. Samtidig bør de legge en klar plan for hvem de bør følge på Snapchat, for å få disse til å følge Junkyard tilbake – og kanskje bidra til å promotere Junkyard sin Snapchat kanal. F0r eksempel bør Junkyard noen dager før en kjent brettkjører skal ta over Snapchat brukeren deres, få denne personen til å promotere brukeren via deres personlige kanal. Dette kan resultere i nye følgere som kanskje ellers ikke ville tenk på å følge Junkyard på Snapchat.

Jeg tror at med en god dose tålmodighet og litt kreativitet kan Junkyard bruke Snapchat til å nå målgruppen sin på en unik måte som ikke ville latt seg gjøre like godt via andre kanaler. Fordi målgruppen deres er såpass ung, er Snapchat det perfekte stedet å møte dem på.

 



2 svar til “Junkyard på Snapchat”

  1. cecilie staude sier:

    Savner litt mer lenking til pensum og annet kildemateriale, ellers bra. Eks Berit Skog – hun har jo forsket på Snap – finn den lenken for eksempel….

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *