Musikkens fremtid

Jeg husker godt da jeg fikk min første Walkman. Gleden var stor da jeg kunne høre på akkurat det jeg ville på biltur, fremfor pappas radiovalg. Favoritten det første året var en svensk barnekassett som jeg hadde arvet av min storebror. Etterhvert som jeg ble eldre vokste interessen for musikk, og jeg vokste opp med både Walkman, Discman og diverse MP3-spillere. Jeg husker spesielt godt den siste MP3-spilleren jeg hadde, en grønn Creative-spiller, som var min trofaste følgesvenn på alle ferieturer. CD-kolleksjonen min må jeg innrømme har stått urørt siden den dagen jeg begynte å laste ned musikk fra internett.
Så kom streamingtjenestene, med Spotify.

I dag kan jeg ikke tenke meg en hverdag uten Spotify. Jeg streamer musikk når jeg kjører bil, når jeg trener, når jeg vasker leiligheten og når jeg studerer. Jeg har absolutt ingenting imot å betale 99kr i måneden for å «leie» musikk fra Spotify. Jeg anser det som en billig pris å betale for å få tilgang til hele Spotify sitt utvalg. I tillegg anbefaler Spotify meg musikk, noe jeg synes er helt genialt! Den ene måten Spotify anbefaler meg musikk er basert på et menneskelig utvalg. Spillelister som «Mørketid» og «Peiskos» er lister satt sammen av andre personer, som er tilgjengelige for meg. I tillegg anbefaler Spotify meg musikk basert på annen musikk jeg liker. Det har aldri vært så enkelt for meg å oppdage ny musikk, og jeg elsker det! Det at Spotify også gir brukere mulighet til å lytte på musikk gratis, er definitivt en bonus.

SpotifyMin spotify

Kampen om lytterne
Svenske Spotify (og andre streamingtjenester) er såkalt disruptive tjenester. Arne Krokan skriver i sin bok Det friksjonsfrie samfunn at disruptive tjenester er «innovasjoner som bygger på ny teknologi. Teknologi som i starten ofte gir dårligere tjenestekvalitet enn den orginale og som også i starten appellerer til andre målgrupper enn de orginale tjenestelevrandørene gjør.» Krokan skriver også at disse tjenestene «på sikt overtar for de tidligere teknologiene.» Det er ingen tvil om at streamingtjenestene har tatt over, og endret hele bransjen. Spotify var tidlig ute, og er i dag den streamingtjenesten (innenfor den kategorien) med flest brukere. Siden lanseringen av Spotify har det dukket opp fler og fler streamingtjenester. Norge etablerte Wimp (senere TIDAL) og nå har også Apple Music og Google Play Music tatt opp kampen om lytterne. Det er liten tvil om at vi kommer til å høre mye om spesielt Apple Music i fremtiden. Etter bare 7 måneder har Apple Music 10 millioner brukere, noe som er ca halvparten av Spotify sine betalende brukere. Apple Music er automatisk installert på både iPhone, Mac og Ipad og det er her jeg mener Apple har gjort noe genialt. De har gjort det ekstremt lett for brukerene å komme igang med Apple Music, spesielt fordi de allrede sitter på betalingsinformasjonen til de fleste kundene sine.

Markedsføring av musikk
Det er ingen tvil om at musikkbransjen har endret seg enormt de siste årene. Med disse endringene må man naturligvis markedsføre musikk på en annen måte en tidligere. Bernard Marr skriver i sin artikkel om hvordan «stordata (big data) vil forandre musikkindustrien for alltid.» Han mener at en av musikkindustriens viktigste jobb fremover er å spå fremtiden. Streamingtjenestene må spå hva lytterne vil høre på, og finne den neste Gangnam Style. Det er nettopp dette Stordata gjør. Marr sier også noe om hvordan man må finne nye måter å skape en opplevelse for publikum som lytter på live-musikk, nettopp fordi musikkbransjen fortsatt er avhengig av intekter fra live-arrangementer. Han bruker en Taylor Swift konsert som eksempel, hvor publikum fikk utdelt LED-armebånd som blinket i takt med musikken. Dette er en helt ny måte å skape en opplevelse på for publikum, som jeg tror vi kommer til å se mer av i fremtiden.

Det er ingen tvil om at musikkbransjen har endret seg enormt de siste årene, og at den antageligvis kommer til å endre seg enda mer de neste. Jeg vil tro at det dukker opp enda fler streamingtjenester i fremtiden, og at Spotify går en tøffere tid i møte. Personlig holder jeg meg enn så lenge til Spotify, og kobler av med en av pappas gamle vinylplater i ny og ne.

Kilder
Krokan, Arne. 2015. Det friksjonsfrie samfunn. Cappelen Damm AS.
Apples «Spotify-killer» har allerede 10 millioner brukere
Comparison of on-demand streaming music services
How big data will change the music industry forever



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *