Velger du Uber eller Taxi?

Statsminister Erna Solberg sier til VG at delingsøkonomien har kommet for å bli, med Uber og Airbnb i front. Statsministeren sier videre at delingsøkonomi er en viktig del av fremtiden som vi ikke kan forby. Rachel Botsman, som definerer seg selv som lidenskapelig  ekspert på delingsøkonomi bruker denne definisjonen «Delingsøkonomien er en økonomisk modell basert på deling av underutnyttede eiendeler, alt fra rom til ferdigheter, i bytte mot penger eller andre tjenester». 

Kort om Uber
Uber virker slik at en app på telefonen kobler sammen en sjåfør, og en passasjer. Du bestiller en tur via appen, og den nærmeste bilen får automatisk tildelt turen. Appen gjør at du kan se hvor bilen er underveis, og ventetiden oppdateres kontinuerlig. Appen gir deg samtidig et prisoverslag på hvor mye reisen vil koste deg. Betalingen skjer via betalingskortet som du har registrert i appen. Når reisen er over gir du sjåføren en rating mellom 1 og 5, for å vise hvor fornøyd du var med reisen. I Norge finnes det to forskjellige Uber tjenester. UberBlack er en tjeneste av noe høyere kvalitet, hvor bilene som tilbys må ha selskapsvognløyve, mens UberPop et rimeligere alternativ. Uber-sjåfører blir enn så lenge straffet av politiet, mens passasjerene nå slipper straff.

pexels-photo-large

Uber eller taxi?
Det er ingen tvil om at det finnes både positive og negative sider ved Uber. Noe som er svært utfordrende med Uber er skatt. Det må settes en standard for skattelegging og en bedre regulering av den nye delingsøkonomien. Uber-sjef Carl Edvard Endresen bekrefter at en avtale er på vei med skattedirektøren. I følge Endresen ønsker Uber å «bidra til at skatt kommer inn på riktig måte fra partnersjåførene.» Skattedirektøren er også positiv til å få frem en avtale, og sier at det så langt ikke er påvist mer svart arbeid innen delingsøkonomiene. Uber åpner naturligvis opp for konkurranse, og vil nok på sikt påvirke taxibransjen enormt. En mulig konsekvens av at Uber kommer til Norge kan være at taxiene rett og slett ikke trengs, og at arbeidsplasser går tapt. Samtidig åpner Uber selv opp for mange nye arbeidsplasser.

Noe av det som setter mest press på taxibransjen vil naturligvis være prisene til Uber. Mens en UberBlack tur koster ca det samme som en vanlig taxitur, kan en UberPop tur kanskje koste deg halvparten. Dette er naturligvis noe som kan komme til å endre seg når en skatteavtale kommer på plass, men jeg vil tro at en UberPop bil fortsetter å være billigere enn en taxi. Noe som også blir dratt frem som noe enormt positivt for forbrukerne er at en tur i en Uber-bil koster det samme uansett hvilken tid på døgnet det er, mens en Taxitur etter klokken 23 fort kan koste deg 20% mer.

Noe annet som blir dratt frem som positivt med Uber er tryggheten det gir forbrukeren. Det kan være en skremmende opplevelse å sette seg inn i bilen til en fremmed, enten om det er en taxi eller en Uber. Får en Uber-sjåfør for lav rating, kan ikke denne personen lenger kjøre for Uber. Sjåføren må også ha rent rulleblad, levere en vandelsattest og bilen som brukes må bli inspisert av Uber. Som passasjer får du vite navnet til sjåføren, se bilde og du ser også registreringsnummer og bilmodell. I tillegg blir reiseruten dokumentert i appen, og denne kan deles med venner og familie. Alt dette er med på å gi passasjeren en følelse av trygghet. Uber skaper også en trygghet for sjåførene, fordi de rater passasjerene på samme måte. Som Ubersjåfør kan du lett velge bort en reise, hvis det er en passasjer du ikke ønsker å kjøre. Sjåførene er nemlig ikke pålagte å ta oppdraget. Dette ratingsystemet er med på å skape enn trygghet hos både sjåfør og passasjer.

Selvsagt kan man oppleve å få en dårlig sjåfør med Uber, men det kan man definitivt også i en taxi. Jeg har selv under taxiturer opplevd å få en sjåfør som kjører for fort, svinger for brått eller som kjører på litt for mange gule lys. Og da mener jeg sånne veldig gule, som snart blir røde. Noe som også blir kalt «taxi-gult». Jeg kjører selv bil, og det er to ting som skremmer meg mest av alt i trafikken her i Oslo – busser og taxier. Jeg opplever taxisjåfører som meget stresset i trafikken, noe som innebærer at de både tar unødvendige risikoer, og stresser andre sjåfører. Jeg kan knapt telle hvor mange ganger jeg har blitt tutet på eller blinket på av en taxi fordi jeg har vært litt for treg til å svinge ned i garasjen min. Nettopp fordi jeg verdsetter trygghet. Det er nettopp trygghet jeg savner når jeg setter meg inn i en taxi. Jeg vet ingenting om sjåføren, og jeg vet definitivt ingenting om hva personen som satt i taxien før meg synes om han. Dette opplevde jeg overhode ikke som noe problem når jeg benyttet med av Uber i London.

Så, hva velger du? Taxi eller Uber? Jeg sier ja til Uber!

Kilder
Erna Solberg om delingsøkonomien
Skattedirektøren er Uber-optimist
Skattedirektør: – Nærmer seg avtale med Uber
Politiet freder Uber-passasjerer i Oslo



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *