Vurdering av Junkyard sin nettbutikk

I dette innlegget skal jeg ta for meg Junkyard sin nettbutikk og gi denne en vurdering. Jeg vil vurdere nettbutikken med utgangspunkt i 10 vurderingspunkter hentet fra ehandel.com.

De 10 punktene jeg vil ta utgangspunkt i er som følger:
1. Førsteinntrykk
2. Synlighet
3. Brukervennlighet
4. Kjøpsprosess
5. Teknologi/hastighet
6. Kundetilfredshet
7. Trygghet
8. Kundekommunikasjon
9. Priser, utmerkelser og artikler
10. Konsept og strategi

Jeg vil presentere en karakter under hvert punkt som representerer om jeg synes Junkyard gjør det bra eller dårlig under dette bestemte punktet. 6 er best mulig karakter, og 1 er dårligst. Jeg vil også skrive litt om hvilke muligheter jeg synes de har for forbedring under hvert punkt.

Junkyard

Junkyard er Skandinavias største nettbutikk for skateboard, snowboard og streetwear relaterte klær, sko og produkter. Junkyard.no er en del av Junkyard familien som ble startet i Sverige i 2002, og den norske nettsiden ble lansert høsten 2009. Junkyard ønsker å være det naturlige valget for brettkjørere som søker de nyeste og beste produktene.

Førsteinntrykk

junk

Øverst i venstre hjørne er logoen til Junkyard godt synlig, noe som gjør at det ikke er noen tvil om hvor man har havnet. Selve logoen sier ingenting om hva slags nettbutikk Junkyard er, men dette blir veldig tydelig hva de selger med tanke på produktkategoriene som er plasser på toppen av nettsiden.

Forsiden til Junkyard er ganske tettpakket med informasjon som består av linker til de mest populære kategoriene,  bilder som er linket til ulike kategorier og kampanjer de har, et utvalg av merkene de fører, samt artikler fra nettmagasinet deres.

Øverst på forsiden er linker som «min konto» og «kundeservice» veldig tydelig plassert. Det er også lett å forstå hvordan man kommer seg til handlekurven og favorittene sine. Lenger ned på siden får man presentert informasjon som sier at Junkyard har fri frakt når du handler over 1000kr, at de har over 200 merker og at de har gratis bytte og åpent kjøp i 30 dager.

Første gang man besøker Junkyard dukker det opp en pop-up hvor du kan melde deg på nyhetsbrevet og få 50,- avslag på din første ordre.

Muligheter Junkyard kan vurdere å gjøre forsiden sin litt mindre «busy», hvor ting passer litt bedre sammen. Alle de ulike fargene, ulike fontene og de bevegelige bildene kan oppleves som litt rotete. Informasjonen om at de har gratis frakt hvis du handler for over 1000kr og at de har gratis bytte og åpent kjøp i 30 dager kan med fordel plasseres øverst på siden. Dette er ting som ofte er veldig viktig for kunden og som kan bidra til at folk kjøper noe.

KARAKTER 4

Synlighet

j2

Søker man på Junkyard på Google er nettbutikken meget godt synlig, både i form av en Adwords annonse, organisk søk, kontaktinformasjon, instagrammen deres og linker til Junkyard i andre land.

Hvis man bruker «skateklær» som et søkeord i Google dukker annonsen til Junkyard opp øverst, mens de dukker opp på 2. plass på organiske søk. Søker man på ett av merkene deres, som for eksempel «Adidas», dukker Junkyard opp på 3. plass som organisk søk men ingen annonse.

Muligheter Junkyard er gode på synlighet, men kan vurdere Adwords annonser for noen av de mest populære merkene deres.

KARAKTER 5

Brukervennlighet

Junkyard sin nettbutikk er tilpasset ulike plattformer, og består Google sin test på mobilvennlighet.

Menyen er delt opp i oversiktelige kategorier, og det er enkelt å finne frem til det man ønsker å kjøpe. Drop-down menyen på forsiden fungerer relativt bra, men hender at den henger seg eller ikke dukker opp med en gang når man holder musepekeren over.

Filtreringen fungerer bra, og det er lett å sortere etter for eksempel kategori eller farge. De ulike filtreringene fungerer også godt på mobilen, og den oppleves som veldig enkel å bruke. Man kan også legge til produkter som egne favoritter, noe som gjør at disse produktene ligger lagret under favoritter neste gang du besøker siden – dette er et stort pluss!

Søkefunksjonen fungerer relativt godt, og søker man på merker som for eksempel «Adidas» dukker det utelukkende opp produkter fra merket adidas. Søkefeltet kommer også med forslag  som «Adidas sko», «Adidas hoodie» og lignende. Før du har skrevet inn hele søkeordet dukker forslag til hva du kan søke på opp. Har du skrivefeil i søkeordet ditt dukker det opp forslag til andre søkeord når man fullfører søket.

Det er veldig tydelig å se når man har lagt et produkt i handlekurven og man får også forslag til lignende produkter når man er inne på et produkt – dette er store pluss.

Muligheter Junkyard kan vurdere å legge til en funksjon som gjør at man kan legge inn kommentarer på et produkt, eller få mulighet til å rangere produktet. Dette kan for eksempel hjelpe til med å si om en sko er normal i størrelsen eller ikke.

KARAKTER 5

Kjøpsprosess

Etter at man har trykket på handlekurven får man spørsmål om man ønsker å handle videre eller å gå til kassen. Trykker man på gå til kassen kommer man videre til betalingssiden. Denne siden er meget enkelt oppbygget, og man har både fakturainformasjon, betalingsinformasjon og ordresammendrag på en og samme side. Man får også muligheten til å logge inn, dersom man allerede er kunde og man får mulighet til å legge til ulike tilleggsprodukter i handlevogna.

j3 j4

Nettbutikken registrerer automatisk hvilken by du tilhører når du taster inn postnummeret ditt. Du kan velge mellom 4 ulike betalingsalternativ, og fraktkostnad er meget godt synlig før man trykker send bestilling. Kjøpsprosessen er helt identisk på mobil, og også her dukker alt opp på en og samme side. Dette gjør at prosessen føles veldig enkel og rask, selv om det er like mye å fylle ut som hos andre nettbutikker.

Etter å ha trykket send bestilling blir man sendt videre til betalingsløsningen PayEx, og også dette oppleves som enkelt og oversiktlig. Ordresammendraget er hele tiden godt synlig for å vite akkurat hva du betaler.

Dersom man legger noe i handlekurven og går til betaling, men ikke fullfører kjøpet får man en påminnelse på e-post under en time senere som minner deg på at du har en bestilling du kanskje ønsker å fullføre.

Muligheter Junkyard gjør det meget bra på kjøpsprosess. Det eneste jeg synes de kan vurdere er å legge til en ca leveringstid når man sjekker ut.

KARAKTER 5+

Teknologi/hastighet

Nettsiden oppleves som noe treg. Første side tar hele 9,5 sekunder å laste, mens neste side bruker 3,8 sekunder. Hastigheten ble testet ved hjelp av Webpagetest.org.

j5

Google PageSpeed Insights gir gir Junkyard 47/100 på mobil og 54/100 på data. Her er det store muligheter for forbedring. Google foreslår for eksempel å optimalisere bilder og forminske JavaScript.

Muligheter Når det gjelder hastighet har Junkyard mye forbedringspotensiale. Jeg anbefaler dem å ta en titt på forslagene til Google PageSpeed Insights.

KATAKTER 3

Kundetilfredshet

Junkyard har ingen synlig informasjon som handler om kundetilfredshet eller omtaler. De har dog omtaler fra kundene liggende på en ekstern side som heter Trustpilot. Disse får man tilgang til ved å trykke på et bilde helt nederst på nettsiden som sier at Junkyard har 5 stjerner og fornøyde kunder. Det ligger over 3000 anmeldelser på denne siden.

Muligheter Junkyard burde vurdere å plassere omtalene fra kundene direkte på nettsiden sin, og gjerne under hvert enkelt produkt.

KARAKTER 3

Trygghet

Junkyard har logoene til de ulike betalingsløsningene nederst på siden uansett hvor på siden du befinner deg. Mastercard og Visa logoene er også tydelige når man skal velge betalingsløsninger ved utsjekk.

Kontaktinformasjon til Junkyard, både e-post og telefon, er hele tiden tilgjengelig nederst på nettsiden. Dette er også med på å gi kundene følelsen av at dette er en trygg butikk å handle fra. Skjer det noe kan man enkelt ringe kundeservice som har åpent mellom 09-14 mandag til fredag. Nettsiden har også en «trygg e-handel» badge nederst på siden.

Det at Junkyard har gratis bytte og åpent kjøp i 30 dager er også noe som er med på å skape trygghet.

Muligheter Jeg finner svært lite å forbedre når det kommer til trygghet hos Junkyard. Det eneste som kan være med på å styrke tryggheten kan være å legge inn kundeomtaler direkte på nettsiden.

KARAKTER 5+

Kundekommunikasjon

Junkyard.no (steder) har over 101.000 likes på sin norske Facebook, og det er svært tydelig at dette er Junkyard sin Facebook fordi det første du ser er logoen som profilbilde. På Facebook poster de regelmessig tilbud de har, videoer og lignende. Junkyard (siden) på sin side har over 153.000 likes. Denne driftes fra Sverige og her postes det mer regelmessig nyheter, reklamefilmer og lookbooks.

j6

Junkyard.no siden har relativt lite engasjement, mens den svenske siden har flere likes og delinger. Junkyard.no svarer ikke alltid på henvendelser fra kunder (eventuelt henviser til kundeservice), mens den svenskdrevne siden svarer på alle henvendelser.

Junkyard har 95.500 følgere på Instagram, og poster regelmessige oppdateringer.

Muligheter Det finnes definitivt muligheter for den norske Facebooksiden. Den svenske har mye større variasjon i innhold, og er flinke til å poste nyheter og kolleksjoner. I tillegg er de mye flinkere til å svare på spørsmål fra kunder. Dette bør også skje på den norske siden. Hvis den svenske skal fungere for den norske siden også må dette komme tydeligere frem. For øyeblikket ser det ut til at den kun henvender seg til svenske kunder.

KARAKTER 3

Priser / utmerkelser

Jeg finner ingen priser eller utmerkelser synlige på nettsiden eller Facebook siden til Junkyard. Får de noen i fremtiden anbefaler jeg å plassere disse godt synlig på nettsiden da dette kan styrke deres posisjon hos kundene.

KARAKTER 1

Konsept og strategi

Konseptet til Junkyard er ganske tydelig og kommer godt frem. Det vises med en gang på nettsiden at de legger mye fokus på skating, og dette skriver de også om seg selv. Merkene de fører samsvarer godt med at de ønsker å tilby streetwear.

«Junkyard er Skandinavias største nettbutikk for skateboard, snowboard og streetwear relaterte klær, sko og produkter. Junkyard er en nettbutikk for brettkjørere av brettkjørere, og har gjennom sitt store engasjement for brettsport – blitt det naturlige valget for de som søker de nyeste og beste produktene.»
Hentet fra Junkyard.no

Muligheter Jeg synes ikke det kommer godt nok frem på nettsiden at de i tillegg til skateboard selger snowboard. Siden de sier de er Skandinavia sin største på ikke bare skateboard men også snowboard så bør dette definitivt være mer tydelig. (det er mulig at nettsiden endrer seg etter sesong – dette vet jeg ingenting om)

KARAKTER 5

Konklusjon

Min samlet vurdering av Junkyard lander på karakter 4.

Jeg synes Junkyard er en meget god nettbutikk, som er brukervennlig og får kunden til å føle seg trygg. Det finnes forbedringspotensiale, men alt i alt scorer de ganske høyt hos meg, spesielt på kjøpsprosessen. Det de bør vurdere å gjøre noe med er spesielt hastigheten på siden, få inn kundevurderinger samt prøve å skape et mindre kaotisk utrykk på forsiden. Det at det foregår så ekstremt mye på forsiden er også med på å gjøre at siden laster tregere.

Junkyard bør også vurdere å utbedre den norske Facebook siden, eller gjøre det tydelig hvis den svenske skal fungere for begge land. Junkyard er veldig flinke til å gjøre det enkelt å kontakte dem på nettsiden, og derfor hadde det vært et pluss hvis Facebooksiden kunne fungert like bra for kundekommunikasjon.

Alle vurderinger og synspunkter som kommer frem i dette innlegget er mine egne vurderinger.

Kilder
Junkyard.no – All informasjon om Junkyard. Screenshots.



Ett svar til “Vurdering av Junkyard sin nettbutikk”

  1. […] har tidligere vurdert Junkyard sin nettbutikk, hvor jeg kom frem til at de alt i alt gjorde det meget godt. Jeg vil i dette blogginnlegget […]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *